Klasser

Klass A

Grupp A är den mest flexibla klassen när det kommer till regler och begränsningar på hur mycket bilen får vara trimmad. De bilar som är Klass A registrerade är främst speciellt framtagna för enbart tävlingssammanhang och bilarna får vara antingen tvåhjuls- eller fyrhjulsdrivna. De måste dock vara en fabrikstillverkad bil och vad som gäller angående motoreffekten i klass A så ligger de fyrhjulsdrivna bilarnas motorer på mellan 300-400 hästkrafter och de tvåhjulsdrivna bilarna på mellan 220 och 300 hästkrafter.

Klass B

Grupp B klassade bilar finns inte längre utan fanns enbart mellan 1982 och 1986 och bestod av de snabbaste och mes t kraftfylla damrallybilarna som någonsin byggts. Begränsningarna krävde att minst 400 exemplar skulle byggas av bilmodellen. Flertalet tillverkare byggde specialbyggda rallybilar i enbart några få exemplar för att sedan bygga resterande bilar i en version som kunde bli gaturegistrerade. Mittmonterad motor, fyrhjulsdrift, hundratals hästkrafter och turboladdade kompressorer var då ett vinnande koncept. I och med detta blev bilarna svårare att köra då högre hastigheter kom som följd av de starka bilarna att efter flertalet svåra olyckor valde man att förbjuda klass B bilarna.

Denna rallyepok har en legendarisk status bland rallyfans och bilarna likaså. De bilarna som du kunde se i klass B tävlingar var bland andra Audi Quattro, Peugeot 205 Turbo 16, Lancia Rally 037, Ford RS200, MG Metro 6R4 samt Lancia Delta S4.

Efter förbudet av klass B bilar under ett par år släpptes bilarna in i rallycross under 90-talet. Dessa banor var inhägnade och loppen var mycket kortare med fler raksträckor. Detta ledde till mindre olyckor men dock var denna epok lika kort då reservdelar slutade tillverkas till dessa bilar.

Klass N

I Grupp N tävlar man endast med modifierade standardbilar. Bilen måste finnas i serieproduktion och tillverkas i minst 2 500 exemplar. Endast elektronisk trimning av motorn är tillåten, man får även byta ut vissa delar på bilen som till exempel växellåda, bromsar och stötdämpare för att förbättra väghållningen.

Klass N är en klass där skador ofta sker vid olyckor. Vissa har haft tandproblem då tänderna blir grå bruna när tandroten får sig en törn vid krock och ansiktet slår mot ratten. För att läsa mer om åtgärder för dessa skador kan gå in på Tandblekningsfakta.se

Klass H

Grupp H är en nationell klass för tvåhjulsdrivna bilar. Turbo eller kompressor är förbjudent men däremot är trimning tillåten. Effekten i bilarna kan vara uppemot 300 hk. Volvo 240 och 940 är populäraste bilarna i klassen men snabbast är oftast Toyota Corolla i Svenska sammanhang.

2018 års regemente för Grupp H ändrar på mycket rent tekniskt. Bland annat så kommer överladdning tillåtas i from av turbo på bilar under 1640cc. 2018 års reglemente kommer öppna upp klassen för att släppa in flera olika bilmodeller av både modernare och äldre typer som hittills varit för ineffektiva att bygga Grupp H bil på.

Klass E

Klass E är en ekonomiklass där bilarna som körs är helt otrimmade som är byggda som standard rallybilar som annars får köras på vanlig väg efter de trafikregler som är satta. De ska besiktas en gång om året. Bilen måste vara tvåhjulsdriven.

Vanliga bilar i klassen är VW Golf, Jetta, Saab99-900, Opel Ascona, Volvo 940. Bilen får inte vara nyare än -99 års modell.